Program LINUS
LINUS ialah singkatan bagi “Literasi & Numerasi Saringan” iaitu penguasaan Literasi dan Numerasi (3M- Membaca, Menulis dan Mengira) khusus bagi murid Tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3) di sekolah rendah.
Setiap kanak-kanak kecuali berkeperluan khas berupaya untuk menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012.
Literasi
Merupakan kebolehan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan, ayat tunggal dan majmuk yang mudah (dengan menggunakan kata hubung ‘dan’) serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran serta komunikasi harian.
Numerasi
Merupakan kebolehan untuk melakukan operasi asas Matematik serta memahami idea Matematik yang mudah dan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran Matematik dalam kehidupan seharian.
Program ini dilaksanakan pada tahun 2010, melibatkan
murid Tahun Satu di sekolah rendah yang merupakan kohort pertama mengikuti
program ini. Semua murid Tahun Satu akan menduduki ujian LINUS Saringan 1 pada
awal tahun untuk menilai tahap penguasaan kemahiran asas literasi dan numerasi
mereka. Murid yang dikenal pasti masih belum mencapai kemahiran asas literasi
dan numerasi, akan diasingkan daripada murid arus perdana (dalam kumpulan tidak
melebihi 30 orang). Mereka akan diajar insentif oleh guru LINUS (guru Bahasa
Malaysia dan guru Matematik Tahap 1) serta dibantu oleh guru pemulihan khas
LINUS dan dilaksanakan dalam waktu Bahasa Malaysia dan waktu Matematik mengikut
peruntukan waktu sedia ada. Murid yang berjaya dipulihkan melalui program
ini, akan meneruskan pembelajaran di aliran perdana.
Pihak Kementerian Pelajaran telah merancang beberapa
strategi untuk memastikan program LINUS ini dilaksanakan dengan baik dan tidak
membebankan pihak sekolah. Antaranya memberi latihan khusus kepada guru LINUS
dalam teknik pemulihan dan bimbingan untuk membantu murid yang mempunyai
masalah literasi dan numerasi, menyediakan modul pengajaran dan pembelajaran
asas literasi dan numerasi yang sesuai dengan tahap kebolehan murid, penambahan
guru pemulihan khas, melaksanakan program kesedaran tentang pentingnya
asas membaca, menulis dan mengira dalam kalangan warga sekolah dan komuniti,
menjalankan pemantauan, penyeliaan dan penilaian serta menempatkan fasilitator
LINUS di setiap Pejabat Pelajaran Daerah untuk membantu guru bagi memastikan
program ini berkesan dan mencapai matlamatnya
No comments:
Post a Comment